Home » Kunstenaars » André van Lier

André van Lier 1951 - Nog lang en gelukkig.

Het Collectie Escamp Team is op bezoek geweest bij André van Lier en wat meteen opvalt is zijn humor, zijn beeldende manier van vertellen, zijn enthousiasme en zijn gedrevenheid. Dit jaar wordt hij 67 en dat geef je hem niet. Het is dan ook niet zo dat ie komend jaar stopt met werken, hooguit dat hij wellicht wat minder tijd op kantoor (DAVL Studio) zal zitten en wat vaker werkzaam zal zijn als uitvoerend kunstenaar.

André van Lier begon zijn carrière als interieurarchitect bij marineschepen en was, zeg maar, werkzaam als vormgever tussen de ingenieurs. In diezelfde jaren schreef hij zich in –en met succes- voor de kunstopdrachten van de gemeente en zorgde in dat verband bijvoorbeeld samen met een stedelijke landschapsarchitect voor de verfraaiing van de binnentuinen van de Jacob Catsstraat. En… was daarmee tot zijn eigen verbazing ineens professioneel kunstenaar, een ondernemer met alles wat daaraan vastzat, inclusief BTW-nummer. Op zijn website zie je de ontwikkeling die zijn werk doormaakte en je ziet hoe thema’s uit de beginperiode in een intensere en vaak vereenvoudigde vorm terugkeren.

Rond 1987 komt er een einde aan de RSV-periode en dan krijgt hij interieur- en architectuur-opdrachten bij KPMG, Smakelijk kan Andre van Lier vertellen over een ncm-opdracht in Cardiff waarvan het Nederlandse management wil dat daar een gebouw komt ‘in Amster-damse sfeer’, terwijl de definitieve tekeningen van de Engelse ontwerpers al op tafel liggen.

Opmerkelijk is dat Andre van Lier zeker tien jaar lang een eigen galerie heeft tijdens de jaarlijkse prestigieuze Art tentoonstelling in Basel. Als enige Nederlandse kunstenaar! Hij werkt dan vanuit zijn galerie De Roode Boom aan de Spekstraat en pas als de Amerikaanse Graffitikunst opkomt en vanaf 1991 de aandacht daar opeist, komt er een einde aan deze bijzondere Basel-geschiedenis. Het eerste jaar Basel zal trouwens de geschiedenis ingaan als het ‘1-dollar-project’: Van Lier schrijft kunstenaars van naam aan samen met juriaan van kranendonk om voor 1 dollar een kunstwerk te maken. De anekdote meldt dat Joseph Beuys het dollarbiljet chagrijnig doormidden scheurt en terugstuurt, waarna Andre van Lier beide helften van het biljet in zijn ruimte exposeert en voorziet van het naamplaatje “Joseph Beuys’…

Als interieur-architect werkt Andre van Lier momenteel met Felipe Fernandez Cordoba en Ben Regtop in zijn eigen DAVL-studio op de hoek van de Thomsonlaan en de Berkstraat. De studio staat vol maquettes van projecten waar het drietal momenteel aan bezig is, zoals van het pand vlak naast de Rokerij aan de Scheveningse Dr Lelykade. Bijzonder is ook de maquette van een aantal panden “in het weiland en aan de rivier”waarbij de bewoners de indruk zullen hebben dat ze op een ‘Hollandse’ boerderij wonen.

Als kunstenaar werkt Andre van Lier momenteel vaak met ellipsvormen en maakt daarbij gebruik van wat hij noemt een ‘hexametrisch vouwlijnensysteem’. Het klinkt ingewikkeld, maar het resulteert vrijwel altijd in eenvoudige bijna vriendelijke vormen, die zich soms in de wand wringen, die spanning veroorzaken en waaraan de lichtinval een eigen dimensie geeft.

Twee kunstwerken van André van Lier staan in Escamp: de ‘Balk zonder einde’ (1978), in het park achter het Haga Ziekenhuis’ en de ‘Bank’(1988) aan de Maartensdijklaan. Buiten Escamp is Andre van Lier vooral bekend door “Roadline”, het buizenplastiek bij het Schenkviaduct en op de Dierentuinbrug aan de Raamweg de Pressed cirkels. 

Op dit moment is André bezig met glasobjecten. Waarvan ik er een onlangs in mijn bezit heb gekregen. Persoonlijk kwam André van Lier bij mij  (Thijs) thuis het certificaat van echtheid afleveren.

Thijs en Piet

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.